دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 ارديبهشت 1395 - 13:58
در جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی؛

آیت‌الله هاشمی: شهر را خراب می‌کنند که مخالفانشان زیر آوار بمانند/ اساس کار در دانشگاه آزاد اسلامی نیت خیر است/ دکتر میرزاده خالصانه و عالمانه، روندهای جدیدی را در این دانشگاه ایجاد کرده است

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی در جشنواره فرهیختگان این دانشگاه حاضر شد. او در سخنرانی خود بار دیگر دانشگاه آزاد اسلامی را مانند مسجد متعلق به مردم دانست و از برخی مزاحمت‌ها انتقاد کرد.
کد خبر : 86846

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در چهارمین دوره جشنواره فرهیختگان گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی وارد دوره کاملا جدیدی شده که رسالت دانشگاه‌ها با این بخش تکمیل می‌شود. دانشگاه آزاد اسلامی در 33 سال گذشته رشد کرده و آنقدر دست‌آورد داشته که 54درصد فارغ‌التحصیلان کشور متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی است.»


او افزود: «باید قدر دانشگاه آزاد اسلامی را دانست. باید رمز موفقیت این دانشگاه را پیدا کرد. همه خانواده‌های ایرانی نیاز به تحصیل دارند و هر جوانی که در کشور علاقه‌مند به تحصیل است، تحصیل و آموزش یکی از نیازهای اصلی جامعه است. برای رعایت شأن اسلام و اهل بیت، جامعه نیاز به تحصیل دارد.»


هاشمی رفسنجانی گفت: «ما پیرو دینی هستیم که اولین آیه‌ای که از آسمان برای پیامبرش نازل شد اقرأ بود که اشاره به علم دارد.»


او با اشاره به روایت منتسب به پیامبر اسلام(ص) که فرموده‌اند «اگر علم در ثریا باشد ایرانیان به آن دست پیدا می‌کنند» گفت: «این ضرب‌المثل استعداد و علاقه به علم‌آموزی ایرانیان را نشان می‌دهد. ایمان به علم هم جامعه و هم انسان را بالا می‌برد.»


رئیس هیأت موسس دانشگاه آزاد اسلامی یادآوری کرد وقتی که انقلاب به پیروزی رسید نزدیک به 60درصد از مردم به طور کامل بی‌سواد بودند و گفت: «احساس نیاز واقعی به علم وجود داشت. من از کسانی بودم که عاشق ایران و دانش بودم. سال‌های بعد از پیروزی انقلاب شرایطی پیش آمد که اسلحه‌ها از کلانتری‌ها وارد دانشگاه شده بودند و در تمام دانشگاه‌ها اتاق جنگ وجود داشت. در نتیجه اداره دانشگاه‌ها سخت شده بود.»


آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: «اگر چه که من مخالف این امر بودم اما نمی‌شد کاری کرد و دانشگاه‌ها تعطیل شدند. ما برای علم و خواست قرآن، انقلاب کردیم اما در آن روزها همه دنیا با ایران در حال جنگ بودند. ستادی در شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شد که دانشگاه‌ها را کنترل می‌کرد.»


هنوز با گذشت 33 سال از تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی جبهه‌گیری‌ها علیه این دانشگاه ادامه دارد


هاشمی رفسنجانی گفت: «دکتر عبدالله جاسبی و من به این نتیجه رسیدیم که باید به سمت مردم حرکت کنیم زیرا دولت بودجه‌ای برای توسعه دانشگاه‌ها نداشت. در آن زمان که همه چیز دولتی بود و کار غیردولتی به مبنای ارتداد بود ما به دنبال ایجاد دانشگاهی آزاد بودیم که سراسر غیردولتی بود. در نتیجه با جبهه‌گیری‌های بی‌شماری مواجه شدیم که بعد از 33 سال نیز هنوز این جبهه‌گیری‌ها ادامه دارد.»


او افزود: «آن زمان این مسئله را با امام (ره) در میان گذاشتیم. امام خمینی(ره) بسیار باهوش بودند. در آن زمان با صورتی بشاش و چشمانی براق گفتند که تأسیس این دانشگاه کار خوبی است. ما اعلام کردیم که پولی برای تأسیس این دانشگاه نداریم امام فرمودند من هدیه کوچکی برای تأسیس این دانشگاه می‌دهم. پول را خودتان پیدا کنید.»


کارشکنی پایداری‌ها در مجلس علیه دانشگاه آزاد اسلامی


رییس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی به مزاحمت‌هایی که بعد از 33 سال از سوی «عده‌ای از برادران و دوستان دولتی» برای دانشگاه آزاد اسلامی به وجود می‌آید اشاره کرد و گفت: «چند روز پیش پایداری‌ها در مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای تصویب کردند که بر اساس آن طوری برنامه ریخته شد که هر چه خواستند به دانشگاه آزاد تحمیل کنند و دست دانشگاه آزاد اسلامی را کاملا ببندند. در صورتی که از روز اول تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی مصوبه مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی را داشتیم که به ما در اداره دانشگاه اختیار کامل می‌داد.»


او به طرحی اشاره کرد که مصوب شدن رشته‌ها را کاملا در اختیار وزارت علوم قرار می‌داد و گفت: «می‌خواستند کاملا یک بمب را برای دانشگاه منفجر کنند اما قیدی در مصوبه آمد که اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی چیزی را تصویب کرده باشد، آن مصوبه استثنا است، در حالی که ما آن مصوبه را داریم اما هنوز هم کارشکنی‌هایی انجام می‌شود.»


رئیس هیات امنا: این دانشگاه با توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان قصد دارد وابستگی خود را به شهریه کم کند. متأسفانه حسودها و دشمنان انقلاب همواره در کمین‌اند و دانشگاه آزاد اسلامی نیاز به حراست دارد

او افزود: «در حال حاضر بعضی از افراد برای ما مزاحمت‌هایی ایجاد می‌کنند و اگر با چند نفر مخالف باشند شهر را خراب می‌کنند تا شاید آن چند نفر را زیر آوار ببرند.»


نمایشگاه دانشگاه آزاد اسلامی، انسان را به آینده امیدوار می‌کند


رئیس هیأت موسس دانشگاه آزاد اسلامی به نهضت شرکت‌های دانش‌بنیان که از یک سال است پیش در دانشگاه آزاد اسلامی شروع شده است اشاره کرد و آن را موجب پربار بودن نمایشگاه‌ دستاوردهای پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی دانست.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «نمایشگاه، مجموعه عظیمی از اختراعات دانشجویان و استادان است که اکثر آنها به مرحله تجاری‌سازی رسیدند. این نمایشگاه انسان را به آینده امیدوار می‌کند.»


آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یکی از اشکالات دانشگاه‌ها را رابطه نداشتن آن‌ها با صنعت دانست و افزود: «دانشگاه باید با نقاط علمی و همه بخش‌های کشور در ارتباط باشد. بر اساس سند چشم‌انداز 20ساله قرار شد که توسعه، دانش‌محور باشد و از دانش چشمه بگیرد و با دانش پیش رود. این مسئله مقارن با سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است که بر مبنای آن شرکت‌های دانش‌بنیان تأسیس شدند.»


او گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی چون در همه نقاط کشور شعبه دارد می‌تواند این وظیفه علمی را در همه نقاط کشور انجام دهد. دانشگاه آزاد اسلامی با کمک مردم می‌تواند در دنیا تأثیرگذار باشد.»


رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی به راه‌اندازی سامانه آزاد اکسپو در این دانشگاه اشاره کرد و افزود: «دانشگاه آزاد اسلامی میدان وسیعی را ایجاد کرده است. سامانه آزاد اکسپو که یک سامانه الکترونیکی است به عنوان بازار فروش محصولات دانشگاه آزاد اسلامی عمل می‌کند و همه می‌توانند از این سامانه استفاده کنند.»


در دانشگاه آزاد اسلامی هیچ‌کس سهمی ندارد و هیچ‌کس مالک آن نیست


آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تاکید کرد بعد از رفع تحریم‌ها باید حرکت عظیمی شکل بگیرد و گفت: «اساس کار در دانشگاه آزاد اسلامی نیت خیر است. فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی نیز در همین راستا است. در این دانشگاه هیچ کس سهمی ندارد و هیچ کس مالک این دانشگاه نیست.»


او ادامه داد: «حتی قرار بود که دانشگاه را وقف کنیم تا کسی به این دانشگاه دست‌درازی نکند. فعلا این روند متوقف شده است. همانطور که مسجد مالکیت ندارد دانشگاه آزاد اسلامی نیز متعلق به همه است. همه زمین‌ها، تجهیزات و ... دانشگاه متعلق به عموم مردم است. فعالیت‌های دانشگاه به خاطر منافع مالی نیست بلکه در جهت رشد کشور و خدمت به اسلام و اهل بیت است.»


او نیت خیر و تکیه کردن به مردم را از نقاط قوت دانشگاه‌ آزاد اسلامی دانست و گفت: «این دانشگاه با توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان قصد دارد وابستگی خود را به شهریه کم کند. متأسفانه حسودها و دشمنان انقلاب همواره در کمین‌اند و دانشگاه آزاد اسلامی نیاز به حراست دارد.»


او از همگان دعوت کرد به دانشگاه آزاد اسلامی بیایند و و ببینند کسی از این دانشگاه استفاده شخصی نمی‌کند. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: «بیایند تا خیال‌شان راحت‌تر شود. متأسفانه صدا و سیما، کاستی‌های دانشگاه آزاد اسلامی را در بوق و کرنا می‌کند اما خبرهای اساسی و موفقیت‌های دانشگاه برای آنها خط قرمز است. امیدواریم با استقرار مدیریت جدید در صداوسیما شرایطی فراهم شود که دانشگاه آزاد اسلامی و فعالیت‌هایش بهتر معرفی شود. اگر روحیه اخلاص و عمل چند برابر شود این دانشگاه موفق‌تر خواهد بود.»


دکتر میرزاده با اخلاص روندهای جدیدی را در دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد کرده است


رئیس هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی هم‌چنین به تلاش‌های دکتر حمید میرزاده، رئیس دانشگاه اشاره کرد و گفت: «دکتر میرزاده خالصانه و عالمانه، روندهای جدیدی را در دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد کرده است و امیدوارم این روحیه اخلاص و عمل در دانشگاه باقی بماند».



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته